Blog

KPI dashboard bouwen? Wij geven 6 tips!
Dashboarding

KPI dashboard bouwen? Wij geven 6 tips!

Elk bedrijf – van klein tot groot – houdt statistieken, cijfers of indicatoren bij om bedrijfsprestaties en online performance te meten. Zonder deze data zou je als bedrijf compleet in het donker opereren. Een KPI dashboard helpt om data op eenvoudige wijze te presenteren en visualiseren. Maar wat komt er allemaal kijken bij een goed KPI dashboard? Waar houd je rekening mee? En wat is een absolute must bij het bouwen van zo’n dashboard?

In dit artikel vertel ik je alles over het opzetten en bouwen van een goed KPI (Key Performance Indicator) dashboard. Welke dashboarding tool je ook gebruikt (bijvoorbeeld Google Data Studio of Klipfolio), de aanpak en structuur is hetzelfde. Hieronder lees je de 6 tips voor het bouwen van een goed KPI dashboard.

1 . Kies de juiste KPI’s

Het klinkt simpel, maar het kiezen van de juiste KPI’s helpt je het dashboard zo specifiek en helder mogelijk te maken. Zonder goed gedefinieerde KPI’s zal je dashboard minder krachtig zijn. Voor wie is het KPI dashboard bestemd? elke inzichten wil je uit het dashboard halen en wat zijn de doelen van je bedrijf? Ook is het belangrijk dat de juiste KPI’s in het dashboard komen, waarbij je niet zomaar alle data visueel gaat weergeven. Less is more!

Een aantal voorbeelden van (specifieke) KPI’s zijn:

  • Gemiddelde orderwaarde van terugkerende bezoekers;
  • Conversieratio op basis van gebruikers per maand;
  • Omzetcijfers per week vergeleken met vorig jaar;
  • Traffic per SEA campagne YTD;
  • Gemiddelde kosten per acquisitie;
  • Omzet per gebruiker die via een bepaalde landingspage is binnengekomen;
  • Aantal offerteaanvragen via organisch zoekverkeer.

2 . Zorg voor betrouwbare data

Goed, de KPI’s zijn gedefinieerd. Dan kunnen we nu starten met het opzetten van een dashboard. Ga na uit welke bronnen je de data wilt halen. Dit kan bijvoorbeeld Excel, Google Sheets, Google Analytics, een CRM of een marketingkanaal zijn. Wanneer je weet welke bronnen je nodig hebt, check je eerst of de data betrouwbaar zijn. Je wilt natuurlijk voorkomen dat het dashboard uiteindelijk door foutieve data gevoed wordt!

3. Koppel de data met je KPI dashboard

Voor de bekende dashboard tools geldt dat het koppelen van data vaak redelijk eenvoudig werkt. Vaak bestaan er directe koppelingen met de bekende marketing platforms. Voor geavanceerdere dashboards gebruik je veelal Excel of Google Sheets. Het koppelen gaat dan met de hand, wat uiteraard te maken heeft met de diverse kolommen en regels die je in Excel of Sheets gebruikt hebt.

4 . Structuur van het KPI dashboard

Je hebt bij de meeste dashboard tools de mogelijkheid meerdere slides toe te voegen en de slides flexibel in te delen qua grootte en aantal grafieken, tabellen of andere widgets. Je bent hierdoor helemaal vrij om je dashboard in te delen zoals jij dat wilt. Denk daarom van tevoren goed na hoe je deze indeling wilt maken. Ga je voor een KPI per slide of passen er meerdere KPI’s overzichtelijk op een pagina? Bovendien kun je meteen bepalen hoe de KPI het best tot zijn recht komt; in een lijngrafiek, cirkeldiagram of bijvoorbeeld in een staafdiagram. Deze keuzes hangen onder andere af van de data die getoond moeten worden. Zo is een vergelijking met vorig jaar visueel bijna niet weer te geven in een cirkeldiagram. Een lijndiagram leent zich wél uitstekend voor dit doel.

Het dashboard moet verder een natuurlijke flow hebben. Stel, je KPI dashboard gaat voornamelijk over de traffic van al je marketingkanalen. Begin dan eerst met hoog-over data op de eerste (paar) slides. In de slides daarna zoom je in, bijvoorbeeld per device of kanaal, of segmenteer je naar land, gebruikers of kosten. Zo heeft je dashboard een logische opbouw en is het voor de gebruiker van het dashboard makkelijk te interpreteren.

5 . Houd je KPI dashboard clean, simpel en duidelijk

Een dashboard zorgt ervoor dat in principe iedereen binnen jouw team of bedrijf de data kan lezen en interpreteren. De kunst is dan ook zo min mogelijk tekst en uitleg te gebruiken. Dat wil zeggen dat de diagrammen in je dashboard makkelijk te lezen moeten zijn, zonder verdere poespas. Je kunt dit bereiken door onder andere:

  • duidelijke periodes te gebruiken (bijvoorbeeld per week of per jaar);
  • helder kleurgebruik, zodat meteen duidelijk is waar de staaf of lijn voor staat;
  • een korte titel voor de slide en alle diagrammen;
  • bronvermelding, zodat men ziet waar de data vandaan komen;
  • focus op de diagrammen, bijvoorbeeld door extra witruimte of eenduidige kleuren;
  • verwerk de week-, maand- en/of jaardoelen in het dashboard. Zo is het voor iedereen in één oogopslag duidelijk of de KPI het doel bereikt heeft.

6 . Test, evalueer en deel het dashboard

Als je het dashboard helemaal gebouwd hebt, test het dan grondig. Blijven alle automatische koppelingen werken bij het kiezen van een andere periode? Komen de data overeen met de originele bron? Bekijk daarna rustig wat er eventueel nog beter kan aan het dashboard. Soms kunnen kleine wijzigingen, bijvoorbeeld het wijzigen van een diagram, de weergave van de data enorm verbeteren. Als je voor 100% klaar bent, deel je het dashboard met je team of bedrijf. Laat die mooie inzichten maar komen!

Zo, nu weet je wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een goed KPI dashboard. Heb je vragen of wil je dit liever uitbesteden aan een specialist? Neem gerust contact op!

blijf up-to-date