Blog

De conversie verhogen – hoe pak je dat aan?
Conversie-optimalisatie

De conversie verhogen – hoe pak je dat aan?

Er zijn verschillende manieren om de conversie van je website of webshop te verhogen om daarmee je omzet te verhogen. Optimaliseer je betaalde marketingkanalen, verhoog je budget en je traffic gaat groeien. Werk aan je SEO om betere posities in Google of Bing te pakken en voila, nog meer traffic! Maar hoe kun je er voor zorgen dat de bezoekers op jouw website of webshop ook beter converteren, zodat je meer sales, offertes of aanvragen genereert? Door je conversie te verhogen haal je onmiddellijk omzetgroei uit je bestaande bezoekers. Hoe hoger de conversie, hoe meer je verdient per bezoeker! In dit artikel leg ik je uit hoe je de conversie kan verhogen en wat erbij komt kijken. Onderaan in dit artikel geef ik je nog 5 bruikbare tips om direct aan de slag te gaan.

Meten en data verzamelen

Het begint allemaal met data. Het verzamelen van data gaat niet zonder van te voren vast te stellen wat je allemaal wilt meten. Google Analytics is uitermate geschikt om standaard metingen te doen. Daarnaast kun je custom events of custom dimensies toevoegen om elementen van je website of website door te meten die standaard niet doorgemeten worden. Denk bijvoorbeeld aan knoppen, gedrag of pop-ups. Als je alle metingen goed hebt staan (en getest!) kan het verzamelen van data beginnen!

De data die je met Google Analytics verzameld is kwantitatieve data. Wil je meer weten van bezoekers? Zet dan een survey op of vraag mensen die op je website zijn naar hun mening. Met kwantitatieve data achterhaal je beter het ‘waarom’ van de bezoeker. Dit is soms uit kwantitatieve data niet te halen. Om een trend te herkennen of snelle inzichten te vergaren kan een dashboard een goede uitkomst bieden. Je kan hier zowel kwantitatieve data als kwalitatieve data rapporteren.

Ontdek het waarom

Nu kan het analyseren van de data beginnen. Je hebt een aantal weken je metingen lopen en er is voldoende data binnengekomen om te analyseren. De cijfers uit je analyses geven een kijkje in het gedrag van de bezoeker en waarom men bijvoorbeeld op een bepaalde pagina afhaakt. Ook kun je erachter komen dat het organisch verkeer toch minder converteert als ze op bepaalde pagina’s zijn geland. Of je achterhaalt dat er bijna nooit op een bepaalde knop wordt geklikt (conversie van een specifieke knop), terwijl je dacht dat deze knop onmisbaar zou zijn.

Met deze data krijg je stap voor stap meer inzichten in (het gedrag op) je website of webshop. Super waardevol, want hierdoor kun je zaken optimaliseren. Ook kan de data je op nieuwe ideeën brengen om bijvoorbeeld nog meer kwantitatieve data te verzamelen. De data is jouw bron om de conversie te verhogen!

Design & psychologie

Onbewust kan het design van jouw website, webshop, landingspagina of betaalpagina negatief of averechts werken dan je zelf zou denken. Er bestaat zeker zoiets als een goed converterend design. Straalt het design uit waar je als bedrijf voor staat? En kan de bezoeker alles makkelijk vinden? Naast design is psychologie een belangrijk element. Hoe ervaart de bezoeker jouw website? En hoe kun je de bezoeker verleiden om tot een koop over te gaan. Psychologie is hierbij vrij breed – van de soort afbeeldingen die je gebruikt, de manier van schrijven tot de plaatsing van content en het grijpen van de aandacht van de bezoeker..

Conversie webshop verhogen

Laten we wat concreter worden. Hoe verhoog je de conversie van een webshop? Op een webshop kun je op verschillende manieren en type pagina’s optimaliseren om de conversie te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan de homepage, de categoriepagina, de productpagina (een van de meest belangrijke type pagina’s) en de checkout. Een aantal voorbeelden:

  • zorgen dat de bezoeker altijd ziet wat de verzendkosten zijn of dat verzending vanaf een bepaald bedrag gratis is;
  • bezoekers rechtstreeks naar de checkout sturen als ze iets in de winkelmand hebben gedaan;
  • meerdere afbeeldingen van je producten plaatsen, zodat er vanuit de bezoeker minder twijfel is over een product;
  • Reviews op je categoriepagina laten zien, zodat men sneller naar de juiste product doorklikt.

Door per type pagina te optimaliseren leer je steeds meer van het gedrag van bezoekers op deze pagina’s. Je leert waarom men vaker afhaakt op een categorie pagina of waarom met de winkelwagen vaker verlaat als er bepaalde producten inzitten. Het is belangrijk om al je inzichten te documenteren, zodat je altijd kunt zien wat werkt of juist niet werkt. Dit helpt in de toekomst bij het optimaliseren van je webshop.

Begin met optimaliseren bij het laaghangend fruit. Deze inzichten kunnen uit de data komen of door met een andere bril naar je webshop te kijken. Het laaghangend fruit is relatief makkelijk op te pakken en leveren het meeste op. Daarna pak je stap voor stap de dingen op die relatief wat lastiger zijn, wellicht iets minder bijdragen of meer investering kosten. Uiteindelijk zijn alle initiatieven belangrijk om je conversie langzaam te laten groeien. Hoe hoger je omzet, hoe groter het effect van conversie-optimalisatie!

Stel – je hebt nu gemiddeld € 25.000 euro omzet per maand. Je gemiddelde orderwaarde is 100 euro en het conversieratio is 2%. Wat als je het conversieratio kan verhogen naar 3%? Dan stijgt je maandelijkse omzet naar € 37.500. Eén procent stijging in conversie lijkt dan weinig, maar het heeft een groot effect!

Conversie website verhogen

Ook het verhogen van de conversie van een website kan op verschillende manieren. Het is ook goed om dit zo breed mogelijk aan te pakken. Ten eerste is het belangrijk wat je doel je van je website. Wil je meer leads scoren? Meer offerte aanvragen genereren? Of heb je vacatures op je website waarop vaker gereageerd moet worden? Wat je doel ook is, op het behalen van die doelen ga je de website optimaliseren.

Ook bij een website kun je de structuur indelen in de type pagina’s. De homepage, blog pagina, landingspagina’s, contentpagina’s en de pagina’s waarop men kan converteren. Begin met het vergaren van inzichten, zodat je handvatten hebt om te starten met het verhogen van de conversie. Ook bij een website geldt dat je met relatief kleine wijzigen soms grote stappen kunt maken.

5 conversie tips om direct aan de slag te gaan

Wil je zelf direct aan de slag gaan met het verhogen van de conversie van je webshop of website? Hieronder deel ik 5 bruikbare tips. Vergeet niet dat het optimaliseren van een webshop of website altijd maatwerk is. Elke webshop, website, doelgroep, product en afzetmarkt is verschillend. Je zult dan altijd specifiek naar jouw situatie moeten kijken (in de data!) welke verbeteringen je kunt doen om de conversie te verhogen.

Conversie tip 1: Best verkopende producten
Zorg dat je best verkopende producten altijd zichtbaar zijn. Zie het als een etage in een winkel – ze moeten opvallen. Laat ze terugkomen in andere relevante categorieën, pas cross sell toe op productpagina’s en gebruik b.v. een ‘meest verkocht’ label.

Conversie tip 2: Duidelijke Call to Action
Bezoekers moeten in een oogopslag kunnen zien wat er gebeurt als men op een knop klikt. Gebruik korte termen / teksten met een opvallende kleur. Gebruik eventueel ondersteunde afbeeldingen om de call to action nog meer op te laten vallen.

Conversie tip 3: Haal twijfel weg
Een twijfelende bezoeker gaat niet kopen, vraagt geen offerte aan of vult geen formulier in. Zorg ervoor dat een bezoeker niet hoeft te twijfelen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een FAQ (meest gestelde vragen)

Conversie tip 4: Reviews
Het klinkt simpel, maar reviews geven andere bezoekers zekerheid (als het goede reviews zijn natuurlijk 🙂 ). Maak gebruik van bedrijfsreviews en/of productreviews. Mensen zijn meer vertrouwd met je bedrijf als ze reviews van andere mensen zien. Dit geeft ze een gevoel van veiligheid en vertrouwdheid.

Conversie tip 5: Ga A/B testen
Afhankelijk van de hoeveelheid traffic die je hebt kun je gaan A/B testen. Veel ideeën en best practices zouden kunnen werken voor jouw webshop of website om de conversie te verhogen, maar je weet het nooit zeker. Door het te A/B testen kun je, ondersteund door data, op betrouwbare wijze achterhalen of een aanpassing positief werkt. Of negatief, daar kun je weer van leren!

Succes met het optimaliseren van jouw webshop of website! Heb je na het lezen van deze blogpost vragen of heb je advies nodig bij het opzetten van een conversie-optimalisatie programma? Neem contact op!

blijf up-to-date