Conversie-optimalisatie

Laat bezoekers beter converteren

Conversie-optimalisatie (ook wel CRO, conversion rate optimization) is een datagedreven werkwijze en aanpak om meer uit je website, webshop en/of marketingcampagnes te halen. Op basis van data worden teksten, elementen, afbeeldingen, structuur, navigatie en formulieren aangepast of toegevoegd om bezoekers beter te laten converteren. Conversie-optimalisatie zorgt voor online groei!

Meer rendement uit je website met CRO

Leer meer over je bezoekers met CRO

Wat voor type bezoekers komt er op mijn website? En hoe kan ik deze bezoekers meer laten kopen, offertes laten invullen of vaker laten bellen? Door het gedrag van je bezoekers te analyseren en visualiseren leer je meer over hun motivatie en handelingen. Waarom haken mensen op bepaalde pagina’s af? En waarom blijft de verkoop van een bepaald product achter? Met conversie-optimalisatie krijg je antwoord op deze vragen.

 

Meten = weten

Een CRO-analyse begint met de juiste data. Het verzamelen van gegevens kan op verschillende manieren. Sowieso biedt Google Analytics met de juiste implementatie al veel kwantitatief inzicht. Ook visitor recordings, heatmaps, clickmaps, formulieranalyses, checkoutfunnels, zoekresultatenanalyses, conversiefunnels en enquêtes geven handvatten om je website stap voor stap te verbeteren.

De conversie-optimalisatie piramide

Doelgericht optimaliseren

Verbeteren van de gebruikerservaring

Een bezoeker van je website heeft binnen een halve seconde een beeld van jouw bedrijf. Belangrijk dus om die eerste indruk positief te laten zijn! En ervoor te zorgen dat bezoekers niet afhaken door frustrerende zaken als het niet kunnen vinden van producten, een traagwerkende website en technische mankementen. Met conversie-optimalisatie neem je al deze knelpunten weg.

 

Continue optimalisatie

Een goede CRO-aanpak is niet eenmalig, maar een continu proces. Door het regelmatig uitvoeren van analyses en het aanbrengen van wijzigingen, werk je aan een optimale gebruikerservaring en customer journey. Zo blijf je je concurrentie voor, haal je meer uit je marketinguitgaven en behaal je maximale conversies!

Conversie-optimalisatie Daniel Kahneman

Werkwijze conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie analyses

Elke stap in het verbeteren van conversie begint met een gedegen data-analyse. Op basis van een goede analyse van de gegevens kun je verder bouwen. De inzichten uit de data-analyse geven direct handvatten voor verbetering. Ook het ontwikkelen van dashboards helpt om jou van de juiste input te voorzien.

Visitor recordings

Visitor recordings laten met video’s zien hoe bezoekers over je website navigeren. Door de beelden goed te interpreteren, krijg je waardevolle informatie. Die je natuurlijk gebruikt om verder te optimaliseren!

Click- & heatmaps

Op welke elementen klikken mijn bezoekers vaak? Hoe ver scrollt de gemiddelde bezoeker naar beneden? Met de inzichten uit click- & heatmaps is het wijzigen van content zo gebeurd. . Zo zorg je ervoor dat belangrijke informatie ook gelezen wordt.

A/B-testen

Bij websites met veel traffic kun je A/B testing inzetten. Vanuit de data worden hypotheses opgesteld om een pagina of paginatype te verbeteren. Dit wordt vervolgens getest, waarbij 50% van de bezoekers de wijzigingen te zien krijgt. Zo maak je beslissingen op basis van échte bezoekersdata in plaats van onderbuikgevoel. Dat is conversie-optimalisatie.

sitespect-logo
optimizely-logo
Google-Optimize-logo

Je concurrenten voorblijven?

Wil je advies over de beste CRO-aanpak? Neem contact op, zodat we samen kunnen kijken welke aanpak het best bij jou en je bedrijf past.

Persoonlijk advies

Altijd open en eerlijke communicatie & een stapsgewijze aanpak. Van een sparringpartner die jouw bedrijfsdoelen vertaalt naar online acties.

Meten is weten

Een heldere strategie, afgestemd op jouw bedrijf. Ga voor datagedreven groei en ontwikkeling & duidelijkheid over werkzaamheden.

wil je niets missen?

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen